Kalau Bekerja, mestilah ikhlas..

Dua hari ini, ana(aku) agags panas..apa tidaknya, pasu bunga ana dipecahkan orang. Mulanya macam ini..bapak mertua ana ada kebun kelapa sawit..tepi rumah ana ada pokok kelapa sawit bapa mertua ana..entah macamana, dah tahu ada pasu bunga kat situ, dia selamba aje jebak sawit..tu betul atas pasu bunga ana..apa salahnya dialih dulu ke apa ke..ini sengaja nak jatuhkan atas pasu bunga..masalahnya, pokok kelapa sawit dan buahnya tu bukan dia yang punya dan pasu bunga itu pun bukan dai yang punya..apa hak dia untuk dengan sengaja pecahkan pasu bunga ana?..sabar je laaa.....dai cuma mengambil upah jebak sawit aje..tapi kenapalah...memandang hina kat ana sampai dengan sengaja berbuat demikian? hormatlah sikit tuan rumah....masa tu isteri ana ada kat rumah...dia selamba aje berkata......alamak dah pecahlah...........yalah...dah pasu tu ada kat bawah pokok tu..memamnglah..kena.....................
tapi sebelum ini pun dia dah pecahkan pasu bunga ana...lepas tu...masa hari raya...mintak maap....
ginilah..ana rasa pengajarannya ialah:-
kalau kita bekerja dengan ikhlas mencari rezeqi, jagalah hubungan habluminallah dan hambulminannas...
jangan rasa    ego.....akulah yang berkuasa..ini kerja aku jangan kacau (walaupun kebun, pokok, tanah yang dia pijak itu dalam geran..bukan dia yang punya!) (sebenarnya Allah yang punya)....



* (#rßç6ôã$#ur ©!$# Ÿwur (#qä.ÎŽô³è@ ¾ÏmÎ/ $\«øx© ( Èûøït$Î!ºuqø9$$Î/ur $YZ»|¡ômÎ) ÉÎ/ur 4n1öà)ø9$# 4yJ»tGuŠø9$#ur ÈûüÅ3»|¡yJø9$#ur Í$pgø:$#ur ÏŒ 4n1öà)ø9$# Í$pgø:$#ur É=ãYàfø9$# É=Ïm$¢Á9$#ur É=/Zyfø9$$Î/ Èûøó$#ur È@Î6¡¡9$# $tBur ôMs3n=tB öNä3ãZ»yJ÷ƒr& 3 ¨bÎ) ©!$# Ÿw =Ïtä `tB tb%Ÿ2 Zw$tFøƒèC #·qãsù ÇÌÏÈ  
36. Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia Dengan sesuatu apa jua; dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu bapa, dan kaum kerabat, dan anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, dan jiran tetangga Yang dekat, dan jiran tetangga Yang jauh, dan rakan sejawat, dan orang musafir Yang terlantar, dan juga hamba Yang kamu miliki. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang Yang sombong takbur dan membangga-banggakan diri;

kepada brother yang pecahkan pasu bunga dan diri ana sendiri yang lemah ini..marilah kita sama sama ........renungkan ayat Annisa, ayat 36..

brother...jgan buat kat orang lain...nanti kau kena belasah..dengan aku tak apa! ..heheheheheheh